onsdag 11 maj 2011

Ett annorlunda inlägg

God kväll.
Jag tänkte faktiskt bara droppa in och ge er ett recept. Jo det är sant lite otippat och knas kanske men det fyller sin funktion ska ni se.
Det är ett recept på en soppa som jag alltid lagar när ingen annan råd finnes. Det låter nog ganska äckligt och det ser äckligt ut och kanske är det äckligt också men jag tycker att det är kalasgott. Egentligen passar det bäst på hösten men sånt bryr vi oss inte om här. Jag kalalr den för tjärnsoppa för den ser ut som en grumlig tjärn i en skogsglänta.
Jaja, här det går:

För en portion

En tärning grönsaksbuljong (är du hardcore har du såklart gjort din egen)
En halv liter vatten
2 st varmkorvar
Lite lagom med majs
Dill (jag kör på fryst men är du hardcore har du såklart odlat din egen)
Kanel (Är du hardcore har du säkert planterat ett kanelträd eller nåt)

Gör så här:
Mät upp vatten i en trevlig kastrull och lägg i buljongen.
Skär korven i lagom stora bitar och häll i. Häll också i majs, lite lagom mycket så att det liksom "fyller ut" resten av vattnet. Häll över dill, knaske en matsked eller nåt, och avsluta med ett par tre nypor kanel. Låt koka upp. Dra av plattan och häll upp i en sån här snygg kopp. (en sån har inte jag men nästan) Ät och ha det gott.

Knasigt inlägg som sagt men så är det ibland!

bilden har ju John Bauer målat.

1 kommentar: